Compartiment asistență socială

Contact: NIMIGEAN Maria
Telefon: 0263 265654
E-mail: primaria_tiha@yahoo.com

Atribuții principale ale personalului din cadrul compartimentului:

  • monitorizează şi analizează situaţia persoanelor cu dizabilităţi din unitatea administrativ teritorială, precum şi modul de respectare a drepturilor acestora, asigurând centralizarea şi sintetizarea datelor şi informaţiilor relevante;
  • identifică şi evaluează situaţiile care impun acordarea de servicii şi/sau beneficii pentru persoanele adulte cu dizabilităţi;
  • întocmeşte anchete sociale privind : încadrarea în grad de handicap a persoanelor cu nevoi speciale, la solicitarea Comisiei de Expertiză;
  • redactează dispoziţiile şi referatele în ceea ce priveşte persoanele încadrate în gradul de handicap;
  • întocmeşte dosarele persoanelor cu handicap şi ţine evidenţa acestora la zi;
  • elaborează documentaţia necesară pentru acordarea serviciilor;
  • ajută persoanele cu handicap, oferind sfaturi, inclusiv ajutor în completarea diferitelor formulare si cereri;
  • creează condiţii de acces pentru toate tipurile de servicii corespunzătoare nevoilor individuale ale persoanelor cu handicap;
  • iniţiază, susţine şi dezvoltă servicii sociale centrate pe persoana cu handicap, în colaborare sau în parteneriat cu persoane juridice, publice ori private;
  • asigură ponderea personalului de specialitate angajat în raport cu tipurile de servicii sociale;
  • asigură consilierea şi informarea familiilor asupra drepturilor şi obligaţiilor acestora şi asupra serviciilor disponibile pe plan local;
  • implică în activităţile de îngrijire, reabilitare şi integrare a persoanei cu handicap familia acesteia;
  • asigură instruirea în problematica specifică persoanei cu handicap a personalului, inclusiv a asistenţilor personali;
  • încurajează şi susţine activităţile de voluntariat;
  • colaborează cu direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în domeniul drepturilor persoanelor cu dizabilităţi şi transmite acesteia toate datele şi informaţiile solicitate din acest domeniu;
  • elaborează, în concordanţă cu strategiile naţionale şi judeţene, precum şi cu nevoile locale identificate, strategia locală de dezvoltare a serviciilor sociale, pe termen mediu şi lung, pentru o perioadă de 5 ani, respectiv de 10 ani, pe care o propune spre aprobare consiliului local şi răspunde de aplicare acesteia;
  • elaborează planurile anuale de acţiune privind serviciile sociale administrate şi finanţate din bugetul consiliului local şi le propune spre aprobare consiliului local, care cuprind date detaliate privind numărul şi categoriile de beneficiari, serviciile sociale existente, serviciile sociale propuse pentru a fi înfiinţate, programul de contractare a serviciilor din fonduri publice, bugetul estimat şi sursele de finanţare;
  • iniţiază, coordonează şi aplică măsurile de prevenire şi combatere a situaţiilor de marginalizare şi excludere socială în care se pot afla anumite grupuri sau comunităţi;
  • identifică familiile şi persoanele aflate în dificultate, precum şi cauzele care au generat situaţiile de risc de excluziune socială;
  • realizează atribuţiile prevăzute de lege în procesul de acordare a serviciilor sociale;
  • propune primarului, în condiţiile legii, încheierea contractelor de parteneriat public public şi public privat pentru susţinerea dezvoltării serviciilor sociale;
  • propune înfiinţarea serviciilor sociale de interes local;
  • colectează, prelucrează şi administrează datele şi informaţiile privind beneficiarii, furnizorii publici şi privaţi şi serviciile administrate de aceştia şi le comunică serviciilor publice de asistenţă socială de la nivelul judeţului, precum şi Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale, la solicitarea acestuia;
  • monitorizează şi evaluează serviciile sociale;
  • elaborează şi implementează proiecte cu finanţare naţională şi internaţională în domeniul serviciilor sociale;
  • elaborează proiectul de buget anual pentru susţinerea serviciilor sociale, în conformitate cu planul anual de acţiune, şi asigură finanţarea/cofinanţarea acestora ;
  • asigură informarea şi consilierea beneficiarilor, precum şi informarea populaţiei privind drepturile sociale şi serviciile sociale disponibile;
  • furnizează şi administrează serviciile sociale adresate copilului, familiei, persoanelor cu dizabilităţi, persoanelor vârstnice, precum şi tuturor categoriilor de beneficiari prevăzute de lege, fiind responsabil de calitatea serviciilor prestate;
  • asigură formarea continuă de asistenţi personali și evaluează şi monitorizează activitatea acestora în condiţiile legii;
  • sprijină compartimentul responsabil cu contractarea serviciilor sociale, înfiinţat potrivit prevederilor art. 113 alin. (1) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în elaborarea documentaţiei de atribuire şi în aplicarea procedurii de atribuire, potrivit legii;
  • planifică şi realizează activităţile de informare, formare şi îndrumare metodologică, în vederea creşterii performanţei personalului care administrează şi acordă servicii sociale;
  • colaborează permanent cu organizaţiile societăţii civile care reprezintă interesele diferitelor categorii de beneficiari;
  • sprijină dezvoltarea voluntariatului în serviciile sociale, cu respectarea prevederilor Legii nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România, cu modificările ulterioare;
  • organizează consultări cu furnizorii publici şi privaţi, cu asociaţiile profesionale şi organizaţiile reprezentative ale beneficiarilor;
  • evaluează situaţia socio-economică a persoanei, identifică nevoile şi resursele acesteia;
  • identifică situaţiile de risc şi stabileşte măsuri de prevenţie şi de reinserţie a persoanelor în mediul familiar şi în comunitate;
  • combaterea situaţiilor de risc social inclusiv intervenţii focalizate pentru consumatorii de alcool, precum şi persoane cu probleme psiho-sociale;
  • organizează acordarea drepturilor de asitenţă socială şi asigură gratuit consultanţă de specialitate în domeniul asistenţei sociale, colaborează cu alte instituţii responsabile pentru a facilita accesul persoanelor la aceste drepturi; propune , după caz, plasarea persoanei într-o instituţie de asistenţă socială şi facilitează accesul acesteia în alte instituţii specializate;
  • evaluează şi monitorizează aplicarea măsurilor de asistenţă socială de care beneficiază persoana precum şi respectarea drepturilor acesteia;
  • asigură consiliere şi informaţi privind problematica socială;
  • dezvoltă parteneriate şi colaborează cu instituţii neguvernamentale şi cu alţi reprezentanţi ai socieţăţii civile în vederea acordării şi diversificării serviciilor sociale în funcţie de relaţiile locale pentru persoane vârstnice;
  • primește și înregistrează cererile si documentația necesară ȋn vederea acordării unor ajutoare de urgentă, efectuează anchete sociale ȋn acest scop, întocmește rapoartele și răspunsurile cu propunerile de acordare/respingere a ajutoarelor de urgenţă;
  • întocmește și comunică dispozițiile primarului ȋn legătura cu stabilirea, acordării ajutoarelor de urgenţă;
  • ţine evidenţa şi depune situaţiile laptelui praf, ridică de la Casa de sănătate şi distribuie laptele praf persoanelor îndreptăţite;
  • coordonează, planifică și realizează activitățile de implementare a măsurilor de incluziune socială a romilor, dezvoltarea și menținerea de relații durabile de parteneriat între comunitățile de romi și instituțiile publice locale / autorități, în vederea incluziunii sociale a romilor;
  • ȋntocmeşte dosare pentru acordarea tichetelor de grădiniţă;
  • verifică și răspunde de corectitudinea primirii și înregistrării cererii, declarației pe proprie răspundere, fisei de calcul pentru dosarele de venit minim garantat;
  • efectuează anchete sociale pentru soluționarea cererilor de acordare a ajutorului social, de modificare a cuantumului, de suspendare a plații ori de repunere ȋn plată ori de cȃte ori este nevoie;
  • întocmește raportul lunar privind stabilirea, respingerea, modificarea, suspendarea, încetarea suspendării ori încetarea ajutorului social ȋn vederea emiterii dispozițiilor;
  • întocmește documentația ȋn vederea efectuării activităților sau lucrărilor de interes local și comunică ȋn timp util beneficiarilor de ajutor social apți de muncă, locul și data unde se vor presta aceste activități;
  • verifica pontajele cu beneficiarii de ajutor social care si-au îndeplinit obligația de a presta zilele de muncă ȋn folosul comunității, ia măsuri de suspendare a plății pentru cei care nu si-au îndeplinit aceasta obligație;
  • ţine evidenţa lunară a efectuării orelor ȋn folosul comunității ȋn registrul special conform Legii nr.416/2001, actualizată;
  • ţine evidenţa adeverințelor medicale depuse de către beneficiarii venitului minim garantat;
  • introduce ȋn sistemul informatic, actele de venituri, actele medicale, anchetele sociale, actele de stare civilă primare pentru plata ajutorului social; -întocmește și verifică statele de plată lunare privind venitul minim garantat; -întocmește situația lunară cu persoanele și familiile beneficiare de ajutor social și le transmite la AJPIS Bistriţa;
  • întocmește raportul lunar statistic privind acordarea ajutorului social, ajutorului bănesc pentru încălzirea locuinței;
  • întocmește și comunică dispozițiile primarului in legătura cu stabilirea, respingerea, modificarea, încetarea suspendării și încetarea drepturilor privind ajutorul social, precum și cele privind acordarea ajutoarelor de urgenţă;
  • efectuează anchete sociale ca urmare a cererilor adresate autorității locale de către diverse instituiri, cu privire la anumite cazuri cu caracter social;
  • arhivează acte venituri, acte medicale, anchete sociale si acte de stare civilă, necesare menținerii ȋn plată a dosarului de ajutor social;
  • primește și înregistrează cererile pe care cetățenii le depun, întocmește și eliberează adeverințele solicitate necesare la diverse instituții privind ajutorul social;
  • asigură identificarea persoanelor sau familiilor care se află în situaţie de risc care poate duce la sărăcie sau marginalizare socială;
  • asigură elaborerea planurilor de asistenţă socială pentru prevenire şi combatere a marginalizării sociale şi sărăciei atât la nivel individual, de familei cât şi la nivel de localitate;
  • colaborează cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor şi instituţiilor cu responsabilităţi în domeniul asistenţei sociale, cu servicii publice de asitenţă socială, precum şi cu reprezentanţii societăţii civile implicaţi în derularea programelor de asistenţă socială;
  • asigură implementarea strategiilor cu privire la acţiunile antisărăcie, prevenire şi combatere a marginalizării şi excluderii sociale, precum şi pentru soluţionarea urgenţelor sociale individuale şi colective la nivelul comunei;
  • ia toate măsurile legale şi aduce la cunoştinţă primarului, toate problemele întâmpinate în instrumentarea sau aplicarea corectă a legii;
  • monitorizează şi analizează situaţia copiilor din unitatea administrativ teritorială, precum şi modul de respectare a drepturilor copiilor, asigurând centralizarea şi sintetizarea datelor şi informaţiilor relevante, în baza unei fişe de monitorizare aprobate prin ordin al ministrului muncii şi justiţiei sociale;
  • realizează activitatea de prevenire a separării copilului de familia sa;
  • identifică şi evaluează situaţiile care impun acordarea de servicii şi/sau beneficii de asistenţă socială pentru prevenirea separării copilului de familia sa;
  • elaborează documentaţia necesară pentru acordarea serviciilor şi/sau prestaţiilor şi acordă aceste servicii şi/sau beneficii de asistenţă socială, în condiţiile legii;
  • asigură consilierea şi informarea familiilor cu copii în întreţinere asupra drepturilor şi obligaţiilor acestora, asupra drepturilor copilului şi asupra serviciilor disponibile pe plan local;
  • asigură şi monitorizează aplicarea măsurilor de prevenire şi combatere a consumului de alcool şi droguri, de prevenire şi combatere a violenţei domestice, precum şi a comportamentului delincvent;
  • vizitează periodic la domiciliu, familiile şi copiii care beneficiază de servicii şi beneficii de asistenţă socială şi urmăreşte modul de utilizare a prestaţiilor, precum şi familiile care au în îngrijire copii cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate;
  • înaintează propuneri primarului, în cazul în care este necesară luarea unei măsuri de protecţie specială, în condiţiile legii;
  • urmăreşte evoluţia dezvoltării copilului şi modul în care părinţii acestuia îşi exercită drepturile şi îşi îndeplinesc obligaţiile cu privire la copilul care a beneficiat de o măsură de protecţie specială şi a fost reintegrat în familia sa;
  • colaborează cu direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în domeniul protecţiei copilului şi transmite acesteia toate datele şi informaţiile solicitate din acest domeniu;
  • urmăreşte punerea în aplicare a hotărârilor comisiei pentru protecţia copilului/instanţei de tutelă referitoare la prestarea de către părinţii apţi de muncă a acţiunilor sau lucrărilor de interes local, pe durata aplicării măsurii de protecţie specială;
  • asistă la audierea minorilor la solicitarea Poliţiei;
  • activitate de autoritate tutelară : anchete sociale privind: încredinţarea minorilor în cazul proceselor de divorţ; minorii cu tulburări de comportament, la solicitarea Poliţiei sau instanţei de judecată; privind internarea, externarea şi reactualizarea dosarelor minorilor aflaţi în Centre de plasament; în cazul minorilor declaraţi abandonaţi, la cererea instanţei de judecată ( conf. Legii 47/1993); obţinerea de burse sociale; pentru persoane bolnave psihic care sunt cercetate penal pentru săvârşirea diferitelor infracţiuni, solicitate de poliţie; pentru internarea într-un cămin-spital a bolnavilor psihici, solicitate de spitalele de psihiatrie; referitoare la declararea judecătorească a dispariţiei unor persoane; pentru dispensă de vârstă; asistarea persoanelor vârstnice în faţa notarului public conform Legii nr. 17/2000; dispoziţii, referate ce stau la baza emiterii acestora privind curatela minorilor pentru încuviinţări de acte juridice; Dispoziţii de curatelă conform art. 146 din Codul familiei şi documentaţia aferentă; tutela minorului şi a persoanelor puse sub interdicţie pe cale judecătorească (anchete sociale, dispoziţii, referate, inventare); verificările tutelelor şi curatelelor, conform art . 108 din Codul familiei, de minim 2 ori pe an;
  • evalueaza familiile sau persoanele care pot lua in plasament copii;
  • monitorizează familiile și persoanele care au primit ȋn plasament copii, pe toată durata acestei măsuri;

 

FORMULARE

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.